Når du er i naturen får du den gode følelsen. Den gode følelsen handler om hvordan naturen ser ut, ikke hvordan du ser ut.
Denne kronikken ble først trykket på NRK.no
Friluftsliv er for alle, både tykke og tynne, høye og lave, sminkede og usminkede, de med snørr i barten og de med ballonger eller sprek spagat. Her er du velkommen, og du kan komme som du er.
Steile fronter
De siste dagene har en artikkel på nrk.no bidratt til sterkt engasjement i friluftsmiljøet, spesielt på sosiale medier. Vi synes det er flott med engasjement og et ønske om å bidra til et mest mulig inkluderende friluftsliv i Norge. Samtidig synes vi det er leit at dette også bidrar til steile fronter og et splittet friluftsliv.
For svært mange blir det første møtet med friluftslivet gjennom sosiale medier.
Naturen en svært viktig arena for avkobling i en hverdag som spinner i stadig høyere tempo, og et fristed som tradisjonelt sett har hatt et sunt og avslappet forhold til kropp. Kroppsfasong spiller ingen rolle i naturen. Utseende får deg hverken til toppen av fjellet eller trygt ned igjen.
Fra naturfokus til kroppsfokus
Det har blitt trendy å dele svært redigerte og regisserte bilder i sosiale medier fra norsk natur, med fokus på enkeltpersoner. Disse er gjerne unge og lettkledde. Mens rekrutteringen til friluftslivet tradisjonelt har foregått gjennom familien, i friluftsorganisasjoner, på skole og i barnehage, blir sosiale medier en stadig viktigere plattform for rekruttering. På sosiale medier nås et stort publikum på kort tid, deriblant en stor andel unge. Det betyr at for svært mange blir det første møtet med friluftslivet gjennom sosiale medier.
Kroppsfasong spiller ingen rolle i naturen. Utseende får deg hverken til toppen av fjellet eller trygt ned igjen.
Dersom slike bilder fra friluftslivet får dominere i sosiale medier, vil fremtidens turgåere, fjellfolk og friluftsfanter møte et bilde som ikke er representativt. Det gir et ubalansert bilde av det norske friluftslivet. Det er en grunn til at Fjellvettreglene omtaler hvordan du skal vise varsomhet i naturen, og ikke hvordan du skal vise rumpa. Det er en grunn til at Turistforeningens pakkeliste nevner førstehjelp og fyrstikker, og ikke sminke og strutteskjørt. Likevel er også turgåerne med strutteskjørt velkomne i friluftslivet, på lik linje med de med snørr i barten, rim i håret eller sot i fjeset. Og det er nettopp det som er så bra med friluftslivet, at det har noe for alle.
Ja til #Turkroppen
#Turkroppen har ikke en spesiell fasong, men den er sterk fordi den tar deg til fjelltopper, bærer tung sekk, sanker ved og fyrer bål, og sover ute i minusgrader under stjernehimmelen. Tur og friluftsliv gir deg også et klart hode som tømmes for tanker, problemer og forpliktelser når du hører bekken sildre, ser en hare hoppe eller bålet gløde. Disse verdiene ved norsk friluftsliv er viktig å bevare, også på sosiale medier. Vi ønsker at friluftslivet skal forbli den fri-arenaen det er i dag.
Det er en grunn til at Fjellvettreglene omtaler hvordan du skal vise varsomhet i naturen, og ikke hvordan du skal vise rumpa.
Derfor oppfordrer vi de store aktører i norsk friluftsliv, med organisasjoner som Turistforeningen og Norsk Friluftsliv i spissen, samt sponsorer, Instagramkontoer og utstyrsprodusenter som Bergans, Devold, Norrøna, Helsport, Kari Traa og @mittfriluftsliv til å bidra til å løfte, vise og dele et helhetlig, balansert og naturlig bilde av friluftslivet i Norge. Slik kan vi sammen bidra til å bevare det unike med friluftslivet og gi fremtidens turfolk den samme muligheten til avkobling fra kroppspress og prestasjonsjag.